Застосування таксономії Б.Блумав процесі вивчення англійської мови у початковій школі



Застосування таксономії Б.Блумав процесі вивчення англійської мови
у початковій школі
Стаття розкриває основні аспекти використання таксономії Б.Блума і акцентує увагу на важливості її застосування у навчальному процесі під час вивчення англійської мови з учнями початкової школи.

У сучасному освітньому процесі набирають актуальності аспекти вивчення іноземної мовиз опорою на розвиток критичного та творчого  мислення,  виховання вмотивованої, ініціативної особистості учня, орієнтованого на успіх, кар’єру, побудову і реалізацію успішних сценаріїв власного життєвого та професійного шляху.
Загальновідомим  фактом є те, що переважна більшість учнів, незалежно від віку, не володіє в достатній мірі такими логічними операціями, як аналіз, синтез, класифікація, узагальнення та порівняння. Саме тому, на наш погляд,завдання розвитку ключових і предметних компетентностей знайшли свій відбиток в новому Державному стандарті базової  і повної загальної середньої освіти(2011 р). Зокрема, значно підвищився інтерес педагогів до проблеми формування та розвитку навичок в учнів "високого рівня мислення" (англ"high order thinking skills").
Виходячи із факту використання  англійської як найбільш поширеної іноземної мовив суспільно-гуманітарній сфері, а саме: в сучасній культурі таосвіті, економіці, політиці, спортій туризмітам, загальновизнаними є реалії формування особистості з власною громадянськоюпозицією у процесі міжкультурної комунікації.Тож, в нашій статті зупинимося, спершу, на розгляді таксономії Б.Блума, а згодом, на аспектах її застосування  в навчально-виховному процесі з учнями початкової ланки засобами англійської мови.
Згідно вчених-дослідників питання  застосування таксономії Б.Блума в процесі вивчення англійської мовив початковій школідля ефективного навчання іноземної мови молодших школярів є доцільним поєднаннякогнітивного та комунікативногопідходів, оскільки ознакою успішного перебігу когнітивного підходу є свідоме навчання та пізнавальний інтерес, що становить основу засвоєння учнями навичок іншомовного спілкування. Упродовж багатьох роківпровідні освітяни намагалися створити таку теорію, яка б допомогла педагогам розвинути й систематизувати в учнів навички творчого та критичного мислення. Одна з найвідоміших моделей, що описує процес формування мислення, є та, що отримала назву "Таксономія Бенджаміна Блума" (BloomsTaxonomy, 1956) та демонструє шість рівнів мислення, структурованих від базового до поглибленого(рис.1).
Рис.1. Таксономія Бенджаміна Блума
                                                                                                                  
Наведена вище схема надає можливість зацікавленим педагогам структурувати уявлення стосовно подальших кроків в навчанні мислити учнів раннього віку.  Саме поняття «таксономія» вже  розраховане на впорядкування когнітивних цілей навчання, які можуть бути вираженими через такі елементи, як відтворення, застосування, аналіз, синтез, оцінка. Зміст кожного з елементів визначається рівнем засвоєння змісту навчального матеріалу.
У класифікації Б.Блума виокремлено три сфери навчальної діяльності:
-когнітивна (Cognitivedomain)- стосуєтьсярозумових умінь;
-афективна (Affectivedomain) - область почуттів та емоцій;
-психомоторики (Psychomotordomain): фізичні уміння та навички .
Когнітивна сфера включає  розумові уміння різної складності - від самого простого–Remembering (Запам’ятовування) -  до складного  - Creating (Створення)
Більшість розумових процесів, характерних для навчальної діяльності в традиційній школі, відповідають рівням «Запам’ятовування» (Remembering) і «Розуміння» (Understanding), котрі є фундаментом, для усіх розумових умінь. Для того,щоб формувати навички високого типу мислення, необхідно включати в роботу усі рівні, особливу увагу слід приділяти рівню «Створення» (Creating).
Наша стаття, вважаємо, покликана дати відповідь на питання, що постає перед багатьма педагогами: «Яким чином можливо реалізувати таксономію Б.Блума в практиці навчання іноземної мови учнів молодшої школи та як використати ці ідеї  у процесі викладання англійської мови?»
Отже, спершу розкриємо переваги вищезазначеного підходу до навчання учнів молодшого шкільного віку: перевага таксономії у тому, що мислення,насамперед, у ній представлене в структурованій та доступній для учителів-практиків формі. Педагоги, які користуються інструкцією для побудови питань, що відносяться до різних рівнів таксономії Б.Блума, безумовно, краще впораються із завданням формування навичок високого рівня у своїх маленьких вихованців. Таксономія, на нашу думку,  важлива у теорії освіти, оскільки допомагає правильно формулювати мету навчання,створювати завдання для учнів початкової ланки, належним чином проводити рефлексію.
Таблицею дієслів таксономії Б.Блума(табл. 1)  потрібно користуватися на усіх етапах створення конспекту уроку.Для виконання вправ слід зосереджувати увагу на «Loworderthinkingskills» (навички мислення низького рівня), поступово переходити до «Highorderthinkingskills»( навички мислення високого рівня). Для того, щоб переконатися, що учні не лише знають, але й відтворюють та  активно користуються ними на практиці, можна, наприклад, «кинути їм виклик», попросивши обґрунтувати свою відповідь.


        Low order thinking skills          High order thinking skills 
                                                                                                       
Табл.2. Таблиця дієслів Таксономії Б.Блума
Звичайно, подібний алгоритм дій з молодшими школярами має свої особливості,оскільки кожна вікова група сприймає і засвоює навчальний матеріал на своєму рівні.
Так, у роботі з учнями 1-го класу, провідним видом навчальної діяльності є гра, отже, значна кількість навчального матеріалу заповнюється мимоволі. Наприклад, згадуваний раніше «Remembering», можна використовувати при вивченні теми “MyFamily”: за допомогою наочності діти швидко запам’ятовують слова;аудіо запис пісеньки або вірша активізує емоційний стан дитини та підвищує рівень запам’ятовування лексики та граматики з конкретної теми.
У 2-му класі діти вже можуть не тільки запам’ятовувати, а й відтворювати вивчену лексику. На даному етапі, учні вчаться складати міні-діалоги з використанням нових слів.
Починаючи з 3-го класу, Таксономію Б.Блума вже можна реалізувати в повному обсязі - від етапу «Rememberіng» до "кінцевого пункту" - «Creating» у рамках однієї теми. Наприклад, вивчаючи тему “SeasonsandWeather”, учні знайомляться з новими лексичними одиницями«Remember»,закріплюють засвоєні слова«Understand»,  склавши прості речення «Apply». Рівень Createдля учнів третього класу може бути реалізованим у формі міні-проекту “MyFavoriteSeason”(«Моя улюблена пора року»).Завдання полягає у тому, що необхідно намалювати свою улюблену пору року. Зробити короткий запис у вигляді опорних слів по темі та захистити свою роботу, розповівши 2-5 речень про улюблену пору року.
Учні 4-го класу вже мають певний багаж знань і лексичний матеріал набагато складніший, ніж в попередні роки. Монологічне мовлення має звучати у кількості 5-10 речень. Та і на цьому рівні кожен етап таксономії Б.Блума реалізовується доволі просто. Зокрема, під час знайомства з темою «Theworldaroundus», учні описують тварин і вказують їхнє місце проживання, потім вчаться порівнювати їх між собою та складають опитувальник за темою, складають загадки про тварин і презентують постер на тему «Myfriendspet».
Таким чином, вважаємо, що формування навичок так званого "високого мислення" на уроках англійської мови у початковій школі, потребує від педагога, незважаючи на те, яку іноземну мову чи то шкільний предмет він викладає, володіння знаннями психологічних особливостей кожної вікової групи учнів; напрацювання умінь правильно формулювати мету уроку та грамотно складати конспект уроку, з урахуванням таких чинників,як:психологічні особливості кожної вікової групи дітей, їх здатність до запам’ятовування, розвиток уяви, пам’яті, творчості та емоційний стан.Тобто, педагог, який ретельно продумує шляхи досягнення поставлених цілей уроку, досягає кращих результатів у роботі з учнями початкової школи.
Література:
1.     Бохенська Е. Розвиток креативного мислення учнів на уроках англійської мови /Електронний ресурс/ Емма Бохенська. – режим доступу:http://metodportal.net/node/7320
2.     Bloom B.S.Taxonomy of educational objectives:The classification of educational goals:HandbookI,cognitivedamain.-New York:Longman.,1994






Комментарии